Monday 18 January 2016

Apa itu Kolegen/Collegen ?




MINUMAN SOULMAX COLLAGEN



Apa itu Kolegen/Collegen ?

Ia merupakan sturktur protein yang bertindak sebagai perekar antara sel.75% dari kulit kita terdiri daripada Kolegen .


Fungsi Kolegen?

Kolegen sangat penting dalam tubuh kita . Semakin meningkat usia , semakin berkurang kandungan kolegen dalam tubub kita . Ia bertindak sebagai antioksida bagi menggelakkan penuaan sebelum waktunya dan juga melambatkan proses penuaan ...


Ciri-ciri Kekurangan Kolegen :

-kedutan , pori-pori terbuka dan garis halus kelihatan

-kulit kering dan menggelupas

-kulit semakin kurang keanjalan
-kulit kasar

-Rambut nipis dan gugur

Payudara tidak tegang dan anjal lagi

-mata cepat kering .

Perhatikan Bayi , apabila berlaku kemalangan seperti tercedera , tempoh masa sembuh mereka lebih cepat berbanding kita yang dewasa . Contohnya parut hitam dan lain lain .

Hal ini bermakna , semakin meningkat usia semakin berkurang collegen dalam tubuh badan kita .


Dimana ada kolegen ?


Buah buahan :

Pear, buah manggis, pisang, buah plum, blueberry, buah aprikot, delima ,anggur, langsat, tomato, sawi, buah durian, belimbing, jeruk bali ,kedondon, mangga, buah cermai, nanas, lemon ,stawberry .... dan lain lain .

Tetapi , ia buah buahan memang bagus untuk kulit dan juga kesihatan tetapi saya boleh memahami situasi anda bahawa anda semua sibuk dan tidak sempat mengamalkan pemakanan yang sihat .

Saya sarankan anda mengambil supplement tambahan untuk tubuh badan , Contoh vitaman E or C atau campuran bagi memastikan badan mendapat zat yang sepatutnya .

Pastikan produk yang dipilih punyai kelulusan ya ! Saya tidak mahu sarankan produk apa apa disebabkan terlalu banyak produk di pasaran , elok lah anda ke kedai dan menanya sendiri mereka yang pakar tentang produk mereka .



Follow channel telegram kami

No comments:

Post a Comment